מהו סרטן שלפוחית השתן ואיך ניתן לגלות אותו?

סרטן שלפוחית השתן הוא גידול שנוצר במערכת השתן. סרטן זה נוצר מתוך שכבה תאית המרפדת את פנים שלפוחית השתן – אלו הם תאים של אפיתל המעבר בדרך כלל (שכבת תאים שמכסה את החלק הפנימי של רירית השלפוחית). ד"ר אהרון מנס מציין כי סרטן מסוג זה מכונה TCC – "סרטן תאי המעבר". כמו כן, ישנם גידולים אחרים בשלפוחית השתן שאינם עונים להגדרה זו – אלו הם סרטן של תאי בלוטות. עם זאת, התופעה נדירה וקיימת במיקומים ספציפיים בלבד.

ד"ר אהרון מנס מסביר כי במקרים רבים, סרטן שלפוחית השתן שכיח אצל אנשים מסוימים – מעשנים כבדים ומעשנים ותיקים, אנשים שנחשפים לחומרים כימיים כמו חומרי הדברה וריסוס, אנשים שעובדים במשך שנים בתחנות דלק ועוד.

מתי נחשוד בקיומה של המחלה?

מנס אהרון
אהרון מנס – שלפוחית השתן (בתחתית התרשים)
  • השתנה דמית ללא כאבים (Total Painless Hematuria) – מדובר בתסמין השכיח ביותר המעלה את החשד לקיומו של סרטן שלפוחית השתן. ברגע שמבחינים בשתן דמי, אהרון מנס ממליץ להגיע לאורולוג ולהיבדק בהקדם.
  • צריבה בהטלת השתן (דיזוריה) – ישנם אנשים שחשים תחושת צריבה ולא מבינים מדוע. במקרה זה יש להגיע לאורולוג, ובדרך כלל מבוצעת בדיקת שתן כדי לאבחן את הסיבה. אם הצריבה היא לא ממקור דלקתי, הדבר מעורר חשד לגידול בשלפוחית השתן.
  • גילוי אקראי – כאשר האדם לא חש צריבה ואינו מבחין בדימום. גילוי אקראי יכול להתרחש בהדמיה למערכת השתן למשל, בגלל סיבות אחרות לגמרי. לעתים בבדיקות אלה, מתגלה ממצא חשוד, גם אם הוא קטן ביותר ואינו גורר תלונות מצד המטופל.
  • גילוי מיקרוסקופי של דם בשתן – ד"ר אהרון מנס מסביר כי כאשר אדם מבצע בדיקת שתן לכללית, הוא לרוב אינו מבחין בדם, אך בבדיקה עצמה, עלולים לגלות זאת באופן מיקרוסקופי.

כדי לאמת את האבחנה, ניתן לבצע בדיקת אולטרסאונד, בדיקת שתן לציטולוגיה, בדיקה אנדוסקופית לשלפוחית השתן או בדיקת CT.

כיצד מתמודדים עם המחלה?

כדי לדעת באיזה סוג של מחלה ממאירה מדובר, יש צורך באבחון מיידי ובשליחה של ממצאים לבדיקה פתולוגית. לעתים, מסביר ד"ר אהרון מנס, הממאירות היא מדרגה נמוכה (שטחית) ולעתים מדרגה גבוהה (חדירה) – הטיפול בשני המקרים שונה. הטיפולים לממאירות מדרגה נמוכה הם בדרך כלל כריתה ושטיפות של כיס השתן בחומרים שונים. אם הגידול חדיר לדופן שלפוחית השתן, במקרים רבים טיפולים אלו אינם מסייעים. ההמלצה היא להסיר את שלפוחית השתן ולבצע הטיית שתן ללולאת המעי הדק. אפשרות נוספת היא שחלוף של שלפוחית השתן ובניית שלפוחית חדשה ממעי.

כאשר מגלים את הגידול בזמן ומטפלים בו כראוי, גם אם מדובר בגידול שטחי או חדיר, ישנם אחוזי ריפוי גבוהים. לשם כך דרוש הגילוי המהיר, האבחון הנכון והטיפול המדויק. ד"ר אהרון מנס הנו בעל ניסיון רב באבחון המחלה ובדרכי הטיפול בה.