בעיות באשכים – המדריך השלם

אחד הנושאים המרכזיים שבו עוסק ד"ר אהרון מנס כאורולוג מומחה, הוא בעיות באשכים של מטופלים המגיעים עם סימפטומים שונים. העיסוק באשכים מתחיל כבר בגיל קטן בזכות תשומת לב של ההורים לאשכים של הילוד ונמשך עד לגילאים מאוחרים. בשורות הבאות נסקור שני שלבים מרכזיים שבהם עלולות להופיע בעיות באשכים ובהמשך נדון בבעיות שעלולות להופיע בכל גיל, גם בגיל צעיר וגם בגילאי בגרות ובגילאים מאוחרים.

גילאים קטנים (0-10)

ד"ר אהרון מנס - על בעיות באשכים
ישנן בעיות האופייניות לגילאי ילדות (Ambro)

בעיות אשכים עלולות להופיע כבר בגיל קטן, כבר בגילאי ינקות, ובדרך כלל יתעוררו כאשר אחד מההורים ישים לב לכך. ד"ר אהרון מנס מסביר כי בעיות אופייניות לגילאים אלו הן "אשכים ניידים" שעולים ויורדים בשק האשכים, אשך טמיר הנמצא בתעלת המפשעה או גבוה יותר ומקרים שבהם האשך קטן או מנוון.

על ידי בדיקת רופא מומחה, ניתן להבחין במבנה שק האשכים (סימטריה). אם קיימת בעיה שכזו, היא יכולה לנבוע מטמירות אשכים או מניידותם ולכן יש לפנות לבדיקה ולאבחונו של רופא אורולוג מומחה.

גיל הנעורים (12-14)

מניסיונו של ד"ר אהרון מנס, קבוצה נוספת שבה עלולות להופיע בעיות באשכים היא זכרים בגיל ההתבגרות. אלו מגיעים לעתים עם כאב באחד האשכים, והדבר עשוי לנבוע ממספר סיבות:

  • סיבות הורמונליות – בגילאים אלו, ידוע כי מתקיימים בגוף תהליכים הורמונליים, ולכן הכאבים נחשבים טבעיים.
  • סבב של האשך (Torsion of Testes) – אם הנער מתלונן על כאבים, יש לשלול סבב של האשך. כל חשד לבעיה זו מחייב להגיע באופן מהיר לרופא או לבית החולים.
  • וריקוצלה – נוכחות של ורידים רחבים בשק האשכים, בדרך כלל בצד שמאל. לא מעט נערים מרגישים כאבים לאחר פעילות גופנית, ובחלק מהמקרים הם נובעים מסיבה זו, עליה יורחב בהמשך.

בעיות שעלולות להופיע בגילאים שונים

    תמונה: papaija2008
  • גידולי האשך – בעיה זו עלולה להופיע גם בגילאים שונים, מגיל ילדות ועד לגילאים מבוגרים. הביטוי של גידולים אלו הוא שאשך אחד הוא א-סימטרי בהשוואה לאשך השני, הוא גדול יותר וקשה יותר. עם זאת, הדבר לא בהכרח כואב.
  • דלקות באשך – הדלקות עלולות להופיע בכל גיל. בדרך כלל, מניסיונו של ד"ר אהרון מנס, בגילאים צעירים (עד גיל העשרה), דלקות אלה אינן חיידקיות אלא ויראליות. בגילאים מבוגרים יותר, אם ישנה דלקת באשך או ביותרת האשך, הדבר יכול לנבוע מדלקת בדרכי המין, מדלקת בבלוטת הערמונית או מדלקת בדרכי השתן. יש לאבחן אם אכן מדובר בדלקת, ואם כן, להתחיל טיפול אנטיביוטי.
  • הידרוצלה – ד"ר אהרון מנס מסביר כי לעתים הגבר חש באי נוחות מסוימת באשכים, הנובעת משינויים אנטומיים. אחד השינויים מביא לכך שישנו נוזל סביב אחד האשכים. הדבר גורם לאשך אחד להיות שונה בגודלו מהאשך השני. רופא אורולוג יוכל לאבחן זאת בבדיקה פשוטה ולהתאים טיפול.
  • וריקוצלה – כפי שציינו, בגיל הנעורים עלולים להופיע סימניה הראשונים של הווריקוצלה. ד"ר אהרון מנס מציין כי בגיל מבוגר יותר, ההתייחסות לתופעה צריכה לבדוק שהאשכים סימטריים. אם הגבר סובל במשך זמן רב מווריקוצלה, נפח האשך השמאלי עלול לרדת ולגרום הפרעה לייצור הזרע. לכן, אם מאבחנים וריקוצלה בגילאי נעורים ומעלה (מגיל 15-16 בדרך כלל), יש לבצע בדיקת זרע. תופעה זו קיימת אצל כל גבר, בדרגות שונות, הנקבעות על פי רוחב הוורידים. בהתאם לאבחנה ולבדיקות, לא תמיד יש צורך לבצע טיפול, אך יש להישאר במעקב.

בכל מקרה, כאשר אתם חשים שינויים במבנה שק האשכים, חשים כאבים כלשהם או מבחינים בכל בעיה, ד"ר אהרון מנס ממליץ לכם לבדוק זאת אצל רופא אורולוג. כאשר מאבחנים את הבעיה ואת המניעים שלה, ניתן להתאים לה דרכי טיפול.