השתנה תכופה – מה עשויה להיות הסיבה?

ישנם גברים, נשים ואף ילדים שמרגישים שהם חייבים להתפנות לעתים תכופות. ראשית, מומלץ להירגע: אחוז לא מבוטל מהאוכלוסייה סובל מהשתנה מרובה ומדובר בתופעה נפוצה. עם זאת, מסביר ד"ר אהרון מנס, יש לדעת ממה הבעיה נובעת ובמידת הצורך להעניק לה את הטיפול המתאים.

לדברי ד"ר אהרון מנס, יש צורך להבחין בין גברים לנשים, אך בעיקר בגילאים שבהם סובלים מהשתנה תכופה. לעתים, השתנה תכופה עלולה להיות שייכת למחלות שאינן אורולוגיות. לדוגמא, אחד הסימפטומים הראשונים של מחלת הסוכרת היא השתנה תכופה. בנוסף, יש לקחת בחשבון מקרים של נטילת תרופות משתנות שעשויות להשפיע על תדירות ההשתנה. נתייחס כאן לתופעה על פי הגילאים השונים:

השתנה תכופה אצל ילדים

ד"ר מנס אהרון
על השתנה מרובה – ד"ר אהרון מנס (cbenjasuwan)

ד"ר אהרון מנס מציין כי כאשר ילדים רצים להטיל שתן לעתים תכופות, הדבר עלול להצביע על דלקת בדרכי השתן.

בנוסף, הדבר עלול להצביע על פתח צר של צינור השופכה אצל בנים, מה שגורם לכאב בהשתנה. השתנה תכופה בגילאים נמוכים עלולה להעיד על מחלות אחרות אצל ילדים, הבאות לידי ביטוי בהשתנה תכופה.

עוד מציין ד"ר מנס כי אסור לשלול הופעה של השתנה תכופה אצל ילדים על רקע בעיות פסיכולוגיות ומתח נפשי. לעתים, תחושות של פחד, מתח ואימה אצל ילדים, מקבלות ביטוי בהשתנה תכופה.

גיל הנעורים

כאשר מדובר בנערות, בדרך כלל התכיפות בהטלת השתן היא על רקע מתח נפשי (בדיוק כפי שהסברנו לגבי ילדים), או על רקע שלפוחית קטנה או רגיזה. ד"ר אהרון מנס מציין כי גם נערים זכרים עלולים לסבול מאותן הסיבות, אך אצלם עלולות להופיע מחלות הקשורות למבנה מערכת השתן, דרכי המין והמבנה האנטומי.

מבוגרים

כאשר מדובר בנשים, במיוחד אחרי לידות, תופעות של השתנה תכופה מוכרות כפועל יוצא של בעיות אנטומיות כמו צניחת כיס השתן, בעיה ברצפת האגן או שלפוחית רגיזה. אצל גברים, הדבר עלול להעיד על בעיות בבלוטת הערמונית. ייתכן שמדובר בהתחלת התופעה של ערמונית מוגדלת, דבר הבא לידי ביטוי בלחץ על שלפוחית השתן.

מה עליכם לעשות אם נתקלתם בתופעה?

בין אם מדובר בגילאים נמוכים ובין אם במבוגרים, במקרה שנתקלתם בהשתנה תכופה, ד"ר אהרון מנס מסביר שהאבחון ההתחלתי כולל שלושה שלבים:

  • שמיעת תלונות המטופל על ידי הרופא.
  • בדיקה גופנית ראשונית.
  • בדיקות נוספות:
    – בדיקת שתן לכללית ותרבית.
    – הדמיה של מערכת השתן (אולטרסאונד) אם יש צורך בכך.

אם כתוצאה מהבדיקות ניתן להסיק התפתחות לכיוונים אחרים, או שבבדיקה הגופנית או האולטרסאונד מתגלה פתולוגיה מסוימת, יש לבצע בדיקות פרטניות יותר, בהתאם לממצאים.