מהם התסמינים של הגדלה שפירה בערמונית?

הערמונית היא בלוטה שקיימת רק אצל הגבר ולה תפקיד חשוב בפוריותו. בלוטה זו נמצאת בבסיס שלפוחית השתן. ד"ר אהרון מנס מסביר שהערמונית קיימת מגיל לידה אצל תינוקות זכרים, אבל היא קטנה מאוד ולא משמעותית. בכל עשור בחיינו, ובמיוחד מהעשור הרביעי והחמישי, מסיבות ומהשפעות שונות, הבלוטה מתפתחת וגדלה.

ד"ר מנס אהרון
הגדלה שפירה בערמונית – אהרון מנס

העובדה שבלוטת הערמונית גדלה, מביאה ללחץ על צוואר שלפוחית השתן וצינור השתן. במקרים מסוימים, לדברי ד"ר אהרון מנס, הבלוטה חובקת את צינור השתן, אך לא מורגשת בעיה בהשתנה, ולכן המצב תקין. כאשר הערמונית לוחצת יותר, אנו נבחין בדרך כלל בכמה תסמינים הקשורים למערכת השתן התחתונה. הדבר מכונה LUTS (המשמעות: Lower urinary tract symptoms).

מניסיונו של ד"ר אהרון מנס, נדיר מאוד להיתקל בתופעה של הגדלה שפירה בערמונית סביב הגילאים 20-30, אבל קיימים מקרים שבהם גברים צעירים סובלים מסימפטומים שונים המעלים את החשד להגדלה שפירה בערמונית. בעשורים החמישי והשישי, סביר יותר שניתקל בתופעה זו, כשגודל הערמונית מגיע לשיא.

התסמינים המרכזיים: חסימתיים (אובסטרוקטיביים) וגירויים (איריטטיביים)

ניתן לדבר באופן כללי על שני תסמינים מרכזיים של הגדלה שפירה בערמונית:

  • חסימתיים – אם בלוטת הערמונית לוחצת על צינור השתן, הוא הופך לצר יותר והגבר ירגיש שזרימת השתן נחלשת. לעתים רבות, כאשר מטילים שתן, הביטוי לכך יהיה היסוס בתחילת מתן השתן, זרימה מקוטעת והרגשת חוסר התרוקנות. כל אלו יכולים להביא לתכיפות במתן השתן, יומית או לילית.ישנם מקרים שבהם הקימה במהלך הלילה להטיל שתן היא טבעית ונורמלית בעשורים החמישי והשישי לחיים, ולכן אם אתם נתקלים בה, דעו שאינכם יוצאים מן הכלל. כאשר הבעיה היא גם ביום וגם בלילה, ונלווים לכך תסמינים נוספים, אזי עלולה להיות בעיה הקשורה לבלוטת הערמונית.
  • גירויים – תסמיני הגירוי נובעים לעתים כתוצאה ישירה של חסימה. כיצד באים לידי ביטוי תסמינים אלו? ד"ר אהרון מנס מספר שהמקרה הנפוץ הוא כאשר הגבר מרגיש שזרימת השתן טובה, אך בכל זאת הוא רץ לעתים תכופות לשירותים ו"לא יכול להתאפק". במקרה זה, בלוטת הערמונית לוחצת על השלפוחית וגורמת לה להיות רגיזה.

מומלץ להיבדק בכל גיל

כאשר ישנה הגדלה שפירה בערמונית שמתפתחת ולא מטופלת, הדבר עלול להוביל לסיבוכים כמו שתן דמי, דלקות חוזרות בדרכי השתן, אבנים בדרכי השתן, שאריות שתן גדולות הגורמות לבריחת שתן ולעתים גם הפרעה בתפקודי הכליה. לכן, ישנה חשיבות עליונה להיבדק. לדברי ד"ר אהרון מנס, אם מדובר בתסמינים בגיל צעיר כמו 35-40, לא תמיד מדובר בבעיות הקשורות בבלוטת הערמונית, אלא בבעיות אורולוגיות אחרות. לעתים הדבר נובע ממחלותה נלוות, הצרויות בצינור השתן, מחלות של צינורות השתן מהעבר ועוד. בכל מקרה, כאשר אתם נתקלים בתסמינים השונים, מומלץ מאוד לבדוק את הנושא מול אורולוג.